Omezte sacharidy!
Author:
Jennifer

Omezte sacharidy – první volba při léčbě IBS.
Nová studie dietoložky Sanny Nybacky a jejích kolegů ze Sahlgrenské akademie v Göteborgu navrhuje omezit sacharidy jako první volbu při léčbě IBS.IBS
IBS je velmi časté funkční gastrointestinální onemocnění, které ovlivňuje každodenní život mnoha lidí. Mezi příznaky IBS patří bolesti břicha, nadýmání a změna střevních návyků. Léčba IBS se u každého jedince velmi liší a dnes zahrnuje několik různých možností léčby v podobě dietních doporučení (vyhýbat se silným jídlům, omezit kávu, alkohol a sycené nápoje atd.), rady týkající se životního stylu (cvičení, pravidelná a malá strava atd.) a léky (na zmírnění příznaků např. průjmu/zácpy).Léky ve srovnání s dietními doporučeními
Ve studii, která bude brzy publikována v časopise The Lancet Gastroenterology & Hepatology, porovnávali farmakologickou léčbu s různými dietními doporučeními. Výsledky ukazují, že pacientům pomáhá jak dietní doporučení, tak i farmakologická léčba, ale že dietní doporučení může být účinnější. Navíc se zdá, že účinek dietních doporučení vede u pacientů k trvalejšímu zlepšení.Nízký obsah FODMAP
Dnes se takzvaná dieta s nízkým obsahem FODMAP stala módní a na mnoha zpravodajských kanálech se tato dieta opakovaně objevuje jako téma pro snížení žaludečních potíží. Dieta se dokonce prosadila i ve zdravotnických zařízeních a někdy se nezávazně doporučuje jako možnost léčby, aniž by se zvážila rizika s ní spojená a aniž by se pacienti dlouhodobě sledovali. Nezřídka se stává, že lidé, které nízkofodmapová dieta zaujme, začnou mít zbytečný strach z konzumace některých potravin.Zkuste jednoduše snížit množství sacharidů
Současná studie tedy ukazuje, že dieta se sníženým obsahem sacharidů je stejně účinná jako dieta s nízkým obsahem FODMAP a mohla by být dokonce lepší volbou pro snížení problémů se zácpou. Snížení obsahu sacharidů by mohlo být pro pacienty s IBS mnohem snazší cestou než hledání konkrétních sacharidů na seznamu složek. Studie zjistila, že symptomy se zmírnily i u pacientů, kteří měli 5krát více FODMAP za den než ti, kteří dostávali dietu s nízkým obsahem FODMAP.Co je to nízkosacharidová dieta?
V této studii byl celkový příjem sacharidů snížen na méně než 50 gramů denně. Rozložení živin bylo přibližně 10 % sacharidů, 67 % tuků a 23 % bílkovin. Množství vlákniny na den bylo přibližně 25 gramů, které pocházely především ze semínek/ořechů a chleba s nízkým obsahem sacharidů. Ti, kteří se dříve rozhodli vyloučit laktózu, v tom museli pokračovat i ve studii, což ovlivnilo i celkový příjem sacharidů.O studii
Název: Nízkosacharidová dieta a tradiční dietní doporučení versus nízkosacharidová dieta versus farmakologická léčba u syndromu dráždivého tračníku (CARBIS): jednoslepá randomizovaná kontrolovaná studie v jednom centru. Publikováno v:: The Lancet Gastroenterology & Hepatology Autoři: Hreinsson, Lena Böhn, Åsa Frändemark, Cecilia Weznaver, Stine Störsrud, Magnus Simrén Počet účastníků: Počet účastníků: 304 dospělých s diagnózou IBS a středně závažnými až závažnými příznaky. Léčba porovnávaná ve studii:- optimalizovaná farmakologická léčba na základě symptomů (OMT)
- dieta s nízkým obsahem fermentovatelných oligo-, di-, monosacharidů a polyolů a tradiční dietní doporučení (LFTD).
- Nízkosacharidová dieta (LCD)
Reference.
Nybacka S, Törnblom H, Josefsson A, Hreinsson JP, Böhn L, Frändemark Å, Weznaver C, Störsrud S, Simrén M. Low FODMAP diet plus traditional dietary advice versus a low-carbohydrate diet versus pharmacological treatment in irritable bowel syndrome (CARBIS ): a single-center, single-blind, randomized controlled trial. Lancet Gastroenterol Hepatol. 2024 Apr 18:S2468-1253(24)00045-1. doi: 10.1016/S2468-1253(24)00045-1. Epub před tiskem. PMID: 38643782. Odkaz na článek





